Gamta viską sudėliojo taip, kad teisingas įvairių medžiagų pasiskirstymas organizme lemia mūsų sveikatą. Cholesterolis – į riebalus panaši medžiaga, pasižyminti kontrastingomis savybėmis: „gerasis“ (DTL cholesterolis) mums yra gyvybiškai reikalingas, tačiau „blogasis“ (MTL cholesterolis) gali mus tiesiog pražudyti. “Gerojo” cholesterolio kiekio sumažėjimas ir “blogojo” padidėjimas yra vienas iš pagrindinių rizikos veiksnių, kuris didina širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimą.

“Blogojo” cholesterolio problema vis aštrėja

Per pastaruosius dvidešimt metų stebimi itin aukšti “blogojo” cholesterolio kiekio kraujyje didėjimo tempai. Dažniausios per didelio cholesterolio priežastys yra siejamos su netinkama mityba, gausiu sočiųjų riebalų ir angliavandenių vartojimu, nutukimu, fizinio aktyvumo stoka, alkoholio ir tabako vartojimu.

Padidėjus cholesterolio koncentracijai kraujyje, jis gali pradėti kauptis ant vidinės arterijų sienelės ir suformuoti plokšteles, kurios siaurina arterijas ir mažina elastingumą. Sumažėjęs elastingumas ir pralaidumas gali sukelti aterosklerozę, dėl kurios pažeidžiamos kraujagyslės krauju aprūpinančios širdį, smegenis, inkstus, apatines galūnes ir plonąsias žarnas.

Siekiant išspręsti šias aštrėjančias problemas, imta ieškoti efektyvių sprendimo būdų. Jau ilgą laiką žmonės vartoja vaistus, padedančius normalizuoti cholesterolio kiekį kraujyje, tačiau nuo vaistų dažnai kenčia kepenų veikla. Visuomenei pradėjus orientuotis į sveiko gyvenimo stiliaus propagavimą, mokslininkai džiaugiasi atradę natūralų būdą, kuris padeda mažinti “blogojo” cholesterolio kiekį kraujyje, nepakenkdamas kitų organų veiklai.

Mokslininkai: tirpių skaidulų vartojimo nauda “blogojo” cholesterolio kiekio mažinimui akivaizdi

Dar XX a. pabaigoje mokslininkai įrodė, kad avižinių ir ankštinių augalų sudėtyje esančios tirpios maistinės skaidulos mažina “blogojo” cholesterolio kiekį kraujyje. Tyrimai tęsėsi toliau ir 2008 m. atrasta, kad miežių grūdų skaidulinės medžiagos taip pat prisideda prie “blogojo” cholesterolio kiekio kraujyje mažinimo. 2013 m. apibendrinus XX – XXI a. atliktus tyrimus, oficialiai skelbiama: kasdienis 3 g tirpių maistinių skaidulų vartojimas sumažina “blogojo” cholesterolio kiekį kraujyje nuo 5% iki 10%.

Tirpių ir netirpių maistinių skaidulų derinimo svarba

Mokslininkai įrodė, kad siekiant palaikyti gerą sveikatą ir sumažinti “blogojo” cholesterolio kiekį kraujyje nepakanka gauti tik tirpių maistinių skaidulų. Suaugusiam žmogui per dieną rekomenduojama suvartoti bent 20 – 30 g maistinių skaidulų, kurias sudaro ne tik tirpios, bet ir netirpios skaidulos.

  • Netirpios maistinės skaidulos – brinkdamos didina išmatų tūrį, skatina žarnyno judesius. Šių skaidulų yra daržovėse, riešutuose, grūdų luobelėse, sėlenose.
  • Tirpios maistinės skaidulos – labiausiai prisideda prie cholesterolio koncentracijos kiekio kraujyje mažinimo. Šių skaidulų yra avižose, žirneliuose, pupelėse, vaisiuose, pomidoruose, troškintose daržovėse.


Vartodami maistines skaidulas, turėtumėte žinoti, kad organizmui reikalingas tam tikro skaidulų santykio palaikymas tarp tirpių ir netirpių skaidulų. Netirpių vandenyje skaidulų turėtumėte suvartoti 3-4 kartus daugiau nei tirpių.

Kaip skaidulos mažina “blogojo” cholesterolio kiekį kraujyje?

Tirpios maistinės skaidulos vandenyje virsta į žėlę, kuri suriša kenksmingas medžiagas, skatina “blogojo” cholesterolio pasišalinimą iš organizmo ir didina “gerojo” cholesterolio kiekį kraujyje.

Vartodami maistines skaidulas nepamirškite reguliariai tikrintis cholesterolio kiekį kraujyje, sveikai maitintis ir aktyviai sportuoti 2 – 3 kartus per savaitę po 20 – 30 minučių. Per parą su maistu gaunamo cholesterolio kiekis neturi viršyti 300 mg, todėl vartokite mažiau gyvulinės kilmės riebalų, patiekalų iš inkstų ir kepenų, rinkitės liesesnius pieno produktus ir gerkite pakankamai skysčių (apie 1,5 l per dieną).

ColonWell – subalansuotas maistinių skaidulų produktas, kurio sudėtyje esančių netirpių maistinių skaidulų yra 4 kartus daugiau nei tirpių maistinių skaidulų. Vartodami ColonWell ne tik galite palaikyti normalų cholesterolio kiekį kraujyje, bet gaudami rekomenduojamą naudingų skaidulinių medžiagų kiekį pasirūpinti sveiku žarnynu.

 

Plačiau apie ColonWell galite sužinoti šiame video įraše:

 

Straipsnis parengtas, remiantis tyrimais: L. Brown, B. Rosner, W. W. Willett, F. M. Sacks (1999). Cholesterol-lowering effects of dietary fiber: a meta-analysis. Am J Clin Nutr 69:30–42. E. Coloman, S. Summers. Dietary Fiber and Cholesterol Reduction.