Senovės graikų išmintis byloja: „mes esame tai, ką valgome“. Mūsų vartojamas maistas tiesiogiai veikia savijautą ir „dvasinę sveikatą“. Naujausi tyrimai rodo, kad įtraukus pakankamą maistinių skaidulų kiekį į mitybos racioną jau per 24 val. pastebimi teigiami žarnyno mikrofloros pasikeitimai. Tai reiškia, jog mes esame savo “sveikatos kalviai” ir reikia visai nedaug, norint užtikrinti sveiko žarnyno veiklą.

Ilinojaus universiteto mokslininkai po 2012 m. atliktų tyrimų teigia – pakankamas maistinių skaidulų vartojimas per dieną yra siejamas su mažesne rizika susirgti tokiomis ligomis, kaip nutukimas, cukrinis diabetas, dirgliosios žarnos sindromas, gaubtinės žarnos vėžys, hemarojus ir pan.

 Tyrimo eiga: ar keliasdešimt gramų skaidulų gali lemti žarnyno mikrofloros būklės pagerėjimą?

Amerikos mokslininkai atliko placebu kontroliuojamą, dvigubai aklą tyrimą, siekdami išsiaiškinti, kaip žarnyne esančias bakterijas veikia skaidulų vartojimas. Viso tyrime dalyvavo 20 sveikų vyrų, kurių vidutinis skaidulų suvartojimas -14 g gramų per dieną. Visų jų buvo prašoma papildyti savo mitybą skirtingos sudėties batonėliais.

 Tiriamieji buvo suskirstyti į tris grupes:

   

  • kontrolinė grupė gavo batonėlius, kurių sudėtyje nėra maistinių skaidulų;
     
  • antroji grupė gavo batonėlius, kurių sudėtyje yra 21 g gliukozės polimero su sorbitoliu – polidekstrozės (E1200) dažnai naudojamo, kaip skaidulinio maisto priedo;
     
  • trečioji grupė gavo batonėlius, kurių sudėtyje yra 21 g tirpių grūdinės kilmės maistinių skaidulų.

 

 Praėjus 2 – 3 savaitėms po tyrimo pradžios, iš visų tiriamųjų grupių dalyvių buvo paimti išmatų mėginiai koprologiniams tyrimams. Mokslininkai tyrė šiuos mėginius, siekdami išsiaiškinti, kaip pasikeitė bakterijų įvairovė tiriamųjų žarnyne. 

Tyrimo rezultatai: skaidulų vartojimas susijęs su gerųjų bakterijų dauginimųsi

Kontrolinėje grupėje bakterijų kiekio pasikeitimų žarnyne nebuvo pastebėta, o antrojoje ir trečiojoje grupėse pastebėtas statistiškai reikšmingas bakterijų žarnyne pagausėjimas.

Esminis tyrimo rezultatas yra siejamas su trečiąja tyrimo grupe, kuri naudojo grūdinės kilmės maistines skaidulas. Čia pastebėtas statistiškai reikšmingas gerosios bakterijos Lactobacillus kiekio augimas, lyginant su kitomis grupėmis. (Lactobacillus acidophilus bakterija – viena iš geriausiai žinomų, didžiausią žarnyno probiotinių bakterijų grupę sudarančių laktobacilų, svarbių sveikai žarnyno mikrofloros sistemai palaikyti).

Taip pat pastebėtas vienodas kitos gerosios bakterijos – Faecalibacterium prausnitzii – kiekio augimas antrojoje ir trečiojoje tyrimo grupėse.

Ilinojaus universtito mokslininkų atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad maistinės skaidulos sėkmingai skatina gerųjų bakterijų dauginimąsi ir taip padeda išvengti žarnyno veiklos sutrikimų.

Profesorė: sveikas žarnynas – sveikos mitybos rezultatas

Medicinos profesorė Holsher, komentuodama atliktą tyrimą, teigia: “Mes tikimės, kad šis tyrimas visiems atvers akis ir lieps susimąstyti apie tai, ką valgo kasdien ir kaip tai veikia virškinimo trakto ir žarnyno veiklą. Rezultatai nuteikia labai optimistiškai – skaidulų vartojimas gali atstatyti reikiamą gerųjų bakterijų kiekį žarnyne. Mūsų tikslas nėra gydyti žmones tabletėmis, kurios laikinai atstatytų žarnyno mikrofloros veiklą. Mūsų tikslas yra ugdyti sveikos mitybos įpročius. Mes norime parodyti, kokią įtaką sveikatai daro maistinių skaidulų vartojimo įtraukimas į mitybos racioną. Drąsiai galiu teigti, kad sveikas žarnynas – tai sveikos mitybos rezultatas.”

Norite sau padėti? Pirmiausiai supraskite, kaip veikia maistinės skaidulos!

Kartu su maistu arba atskirai suvalgytos maistinės skaidulos patenka į mūsų virškinimo traktą, kur palengvina maisto judėjimą ir sujungia kenksmingas medžiagas – sunkiuosius metalus, cholesterolį, sočiųjų riebalų rūgštis – ir skatina jų pašalinimą iš organizmo. Maistinės skaidulos taip pat greitina žarnyno peristaltiką ir padeda maisto likučiams kuo greičiau pasišalinti iš organizmo, sumažinant tikimybę nereikalingiems toksinams kauptis žarnyne. Pagrindinis skaidulų virškinimas vyksta storoje žarnoje, kurioje maistinės skaidulos gerina žarnyno mikrofloros sistemą.

Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja, kad žmogus per parą turėtų gauti apie 25 – 30 g skaidulinių maisto medžiagų.

Straipsnis parengtas, remiantis tyrimu: S. Hooda, B. M. V. Boler, M. C. R. Serao, J. M. Brulc, M. A. Staeger, T. W. Boileau, S. E. Dowd, G. C. Fahey, K. S. Swanson. (2012). 454 Pyrosequencing Reveals a Shift in Fecal Microbiota of Healthy Adult Men Consuming Polydextrose or Soluble Corn Fiber. Journal of Nutrition142 (7): 1259 DOI: 10.3945/jn.112.158766

Prieiga per internetą: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22649263